Program stymulowania rozwoju funkcji wykonawczych.
Program Stymulowania Rozwoju FUNKCJI WYKONAWCZYCH to atrakcyjna alternatywa dla tradycyjnych metod terapii i wspierania rozwoju dziecka. Program opracowany został w oparciu o nowatorską koncepcję pracy z dzieckiem opisaną jako Integracja Funkcji Wykonawczych, która koncentruje się na zasobach (w obrębie strefy najbliższego rozwoju), a nie na deficytach dziecka. Zamiast uczyć gotowych strategii, nauczyciel lub terapeuta stymuluje podopiecznych do poszukiwania własnych rozwiązań. Dzieci mogą we własnym tempie stawiać sobie cele, planować, uczyć się na błędach, a przede wszystkim bawić się wspólnie z innymi, nakierowując swoje działania na określony cel i rozwijając kluczowe umiejętności.
dla kogo?
edukacja
- Dzieci od 3 do 6 roku życia (nie tylko dla dzieci z wyzwaniami rozwojowymi)
- Uczniowie wczesnoszkolni ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
placówki
- Przedszkola
- Szkoły
- Poradnie psychologiczno-pedagogiczne
- Ośrodki edukacyjno-rehabilitacyjne
- Placówki realizujące WWR
terapia
- Dzieci zaburzeniami rozwoju poznawczego
- Dzieci z zaburzeniami koncentracji i uwagi
- Dzieci z zaburzeniami zachowania, nadpobudliwością
- Dzieci ze spektrum autyzmu
- Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym
Trening funkcji wykonawczych może być realizowany w ramach zajęć:
- Edukacyjnych stymulujących rozwój dziecka
- Terapeutycznych
- Korekcyjno-kompensacyjnych
- Rewalidacyjnych
Podczas zajęć z wykorzystaniem programu rozwijane są takie umiejętności wykonawcze, jak:
Hamowanie
Zdolność do hamowania impulsywnych reakcji, wygaszania ich oraz selekcjonowania informacji docierających do dziecka.
Utrzymywanie uwagi
Zdolność koncentracji na zadaniu pomimo bodźców przeszkadzających; nierozpraszanie się.
Rozpoczynanie zadań
Zdolność do rozpoczynania działań bez zwłoki, sprawnie i w określonym czasie.
Organizacja
Systemy porządkujące informacje, materiały, przestrzeń i czas; organizowanie i monitorowanie działań.
Giętkość poznawcza
Umiejętność dostosowania własnych działań do określonej sytuacji, elastyczna adaptacja do wymagań środowiska; umiejętność postrzegania rzeczy z nowej perspektywy.
Planowanie i ustalanie priorytetów
Wyznaczanie celów, planowanie kolejnych kroków; zdolność do ustalenia istotnych z punktu widzenia zadania informacji, określenia, na czym należy się skupić.
Pamięć robocza
Tymczasowe przechowywanie informacji w celu ich przetwarzania, a także zapamiętywanie wskazówek i etapów działań. Obejmuje również zdolność korzystania z wcześniejszych doświadczeń celem wykorzystania ich w bieżącej sytuacji zadaniowej.
Metapoznanie
Zdolność uświadamiania sobie własnych emocji, formułowania uogólnień na temat siebie i świata, rozumienia własnych procesów myślowych; umiejętność patrzenia na siebie z „perspektywy”.
Umiejętność korzystania z informacji zwrotnych
Zmiana zachowania i działania, wynikająca z interakcji z innymi dziećmi. Celem informacji zwrotnej jest dostarczenie wiedzy na temat zachowania i działania odbiorcy.
Co znajdziesz w pakiecie?
- 25 ćwiczeń w formie gier o stopniowanym poziomie trudności
- 5 plansz z graficznymi podpowiedziami (ręka, oko, usta, plan, lupa)
- 4 opaski w kolorach: żółtym, niebieskim, zielonym i czerwonym
- Drewniane patyki do zadania „patyki”
- Materiały dydaktyczne ułatwiające diagnozę i monitorowanie postępów
Zawartość pakietu